Ik zie het vaker dan me lief is, vrouwelijke leiders, vrouwen op sleutelposities die bezig zijn om voor iedereen alles zo perfect mogelijk te willen doen. Wat ze ver gebracht heeft, totdat moeder natuur ingrijpt en hormonen gaan veranderen.
Het is een recept voor uitputting, perfectionisme. Ik mag het zeggen, want ik liep dit pad voor jou en dacht dat ik met ultiem time management, extra training volgen om nog slimmer te werken, mijn achteraf idiote werktempo wel vol kon houden.
In 2015 in de staart van mijn overgang, ging het alsnog mis. Ik reed na mijn werk op de snelweg en dacht ‘als ik nu mijn stuur naar rechts gooi, ben ik overal vanaf’. Zomaar, ineens. Ik schrok me kapot van die gedachte die ongevraagd mijn brein binnendrong. Zo hard, dat ik direct wist, nu focussen en veilig thuis komen.
Het liet me wel aan de noodrem trekken. Ik meldde me ziek in mijn GGZ baan. Mega stress erbij omdat ik dan ook geen inkomen had dankzij een niet ok contract zonder CAO. Ik was daar veel, veel te veel gaan dragen. Wat gebeurde er toch in vredesnaam op die snelweg?
Ik onderzocht het fenomeen ‘intrusieve gedachten’ want ja, je bent niet voor niets GZ-psycholoog. ‘Ongewenste, vaak heftige of beangstigende gedachten, beelden of impulsen die spontaan in je bewustzijn opduiken, zonder dat jij daar bewust mee bezig bent’.
Ze horen erbij, ons brein produceert aan de lopende band gedachten. Die nare negatieve gedachten die plots opkomen, ontstaan vaak door onderdrukking.
Wat daar geniaal op inhaakt? Juist, perfectionisme!!!
Het perfecte lichaam willen houden, vooral niet oud willen zijn.
De perfecte partner zijn, ook al wil jij liefst om 7 uur naar bed.
De perfecte moeder willen zijn.
En oh ja, in je leidinggevende functie moet je perfect blijven presteren.
Heb je enig idee hoeveel energie je dat kost?!
Patronen die ik telkens zie: weer een nieuw dieet gaan volgen om er goed uit te blijven zien. Nog perfecter je schema’s herschrijven, zodat je toch alles kan blijven doen. Alle leuke dingen in je leven schrap je, omdat je na je werk uitgeteld bent.
Ik was daar heel goed in, maar weet uit ervaring dat het je niet helpt. Gezondheid en geluk ontstaan niet door discipline, controle en perfect alles blijven doen. Jouw lichaam ontspant juist niet door al die controle.
Jouw zenuwstelsel, toch al in onbalans door alle hormoonveranderingen, staat nog meer onder druk. Jouw brein voelt aan alles, er is schaarste. Aan ongeveer alles!
Je kan bewust super je best doen en onbewust in gevecht zijn met je lichaam. Waardoor jouw lichaam signalen blijft sturen naar je onbewuste brein dat er schaarste en onveiligheid is.
Door de stress is je cortisol verhoogd, je spijsvertering vertraagt waardoor je zwaarder wordt. Je herstelvermogen daalt, je energie keldert. En dat alles zorgt ervoor dat je hormonen steeds verder uit balans gaan.
Bewustwording is de eerste belangrijke stap. Zachtheid naar jezelf en je lichaam betekent Queen worden over jouw perfectionisme. Waardoor je besluiten kan nemen die goed voelen zonder dat je er eindeloos over nadenkt. Je vanuit je lichaamssignalen kan sturen, niet vanuit je brein.
De ruis verdwijnt, je onderdrukt steeds minder en laat toe. Er ontstaat ruimte en rust, wat de basis is voor jouw nieuwe ritme. Pas dan kom jij toe aan de uitnodiging die de overgang ook is. Transformeren naar de mooiste versie van jou. Perfectie is eindelijk niet meer nodig.
Ik liep dat pad al voor je, jij kan er sneller doorheen. Mail me als je voelt dat je met mij in gesprek wil, over wat ik voor jou kan betekenen.
Wens je een wondervol mooie week toe, warme groet,
Monique🤍🌟