AI als therapeut?

Met mijn scherpe waarneming, blijft mijn aandacht soms bij iets hangen. Dit keer een post op Instagram. De openingszin: ‘Stel je voor dat je een tool hebt, die je kan coachen’.

Ik werd ooit gevraagd om AI mee te ontwikkelen. Ik zocht het op, het was in 2012. Ze wilden een tool ontwikkelen voor eenzame mensen, zodat die met een AI bot in gesprek konden gaan. Doel was dat ze zich minder eenzaam zouden voelen. Vond ik best interessant, totaal onwetend wat AI was.

Al in de eerste meeting kreeg ik een ‘error’ in mijn hoofd. Veel vakjargon, veel ‘hoofd’ en marketing termen. Ik wist niet precies waarom, maar mijn onderbuik gaf een alarm af. Het was te veel, het voelde niet goed. Ik luisterde naar mijn onderbuik en stapte eruit.

Deze herinnering kwam direct bij me op, toen ik die Instagram Post las. Ik maak dankbaar gebruik van AI bij planning en organisatie taken. Mijn heldere grens: mails en posts schrijf ik altijd zelf, omdat ik dat fijn vind én omdat mijn energie erin voelbaar moet zijn.

Dat is precies de crux wat mij betreft, een niet ongevaarlijk pad dat liefde, waardering, nabijheid en koestering worden vervangen door een AI model. Ons brein is daar namelijk op gebouwd.

AI is voor veel dingen geweldig, als je alleen al denkt aan bestralingscoördinaten voor tumoren die door AI-modellen razendsnel kunnen worden uitgerekend. We zijn ons nauwelijks bewust dat veel door AI wordt geregeld in onze wereld.


Het is naar mijn mening niet geweldig als vervanging van coaching of therapie. Immers, AI heeft geen hart, geen ziel en empathie. Geen invoelingsvermogen van mens tot mens. Een menselijk brein dat verbindt met een ander mensen brein.

Ik weet door mijn werk, dat veel vrouwen in de peri-menopauze zich eenzaam voelen. Omdat ze niet begrijpen wat er gebeurt. Vage klachten, dingen die je vergeet, je energie die om 4 uur ’s middags ineens op is.

Ik zoek voortdurend naar manieren om zoveel mogelijk vrouwen bewust te maken dat de overgang ook een uitnodiging is tot diepgaande transformatie. Ik voel voor mezelf een scherpe grens.

Als je met mij werkt, verbind je je met mijn energie. Met mijn weten en mijn kennis en die combinatie is nooit in AI te vatten. Ik geloof dat oprechte aandacht en verbinding absolute noodzaak zijn en blijven.

Ik geloof heilig in mijn hoge waarde, dat ik alleen vanuit liefde en verbinding kan werken. Dus blijf ik 1:1 werken, in de tijd die ik daarvoor beschikbaar heb.

Geen chatbot dus als je met mij werkt, ik blijf met liefde delen en hoop je te inspireren in je bewustwording. Zeker in de peri-menopauze en menopauze kan je je knap eenzaam voelen. Ik hoor dat vrouwen met Chat GPT aan de gang gaan. Prima om informatie te zoeken, wat mij betreft nooit om je zielenroerselen mee te bespreken.

Ik ben benieuwd hoe jij daarover denkt, vind het mooi als je dat met me wilt delen.

Liever met een vrouw werken die dit pad al heeft gelopen? Mail me als je meer wilt weten, ik antwoord je gewoon zelf.

Wens je een wondervol mooie week toe,  warme groet,

Monique🤍🌟