Ze kijkt me aan, tranen staan in haar ogen. Ze hoorde in haar functioneringsgesprek dat collega’s over haar hadden gesproken met haar leidinggevende. ‘Ik begrijp niet dat ze niet naar mij toe komen’. Ik voel hoe ze worstelt met haar gedachten en weet dat er maar één ding door mij gedaan moet worden: Liefdevol een spiegel voorhouden.
De collega’s vonden haar nogal kortaf en dat ze in haar lokaal bleef zitten in de pauze. Dat herinnerde ze zich nog van het gesprek met haar leidinggevende. Ze zat ook niet voor niets in mijn praktijkruimte, de torenhoge werkdruk speelde haar al langer parten.
Ik vroeg haar hoe zij zelf communiceerde. Ze keek me vragend aan, ‘ik praat toch gewoon met mijn collega’s iedere dag’? In de afgelopen weken was ik zelf ‘doof’ door een verkoudheid die maar niet overging. Dat gaf nog een diepere laag op mijn bewustwording, niet alles kunnen horen is dingen missen. Communicatie is zoveel meer dan praten.
Ik vertel haar dat wanneer mensen al langere tijd stress ervaren, is het brein veel meer overprikkeld raakt dan normaal. Daardoor gaat het in de overlevingsstand staan, al die prikkels overspoelen waardoor mensen zich afsluiten en niet meer zo goed kunnen reageren. Dat is wat je brein doet, volautomatisch, om jou te beschermen.
Communicatie heeft altijd een zender én een ontvanger. En vaak als we praten, denken we dat voor die ander altijd helder is wat jij bedoelt. Was het maar zo’n feest. Want wat als die ander je niet kan horen, omdat hij of zij er met de aandacht niet bij is? Of, ik zeg ’t maar zoals het is, als jouw communicatie bij de ander ‘de verkeerde knoppen’ indrukt?
Als ‘knoppen’ bij de ander worden ingedrukt, dan zal het brein in de vechten, vluchten of bevriezen stand schieten. Dan is het niet gericht op jou en wat jij zegt. Hoort het soms maar flarden, omdat het brein razendsnel aan het invullen is wat de actie moet zijn. De aandacht en focus ligt dan op jou, niet op de ander. Ze horen niet wat je zegt, ze begrijpen je niet…het komt niet binnen. Alsof je tegen dovemans oren praat.
De knoppen zijn naadloos verbonden met oud zeer, met oude patronen van dus die ander! Eenmaal ingedrukt, zal je brein zo snel het maar kan de onrust willen wegwerken, jou veilig willen laten voelen. Een van mijn docenten op de GZ-opleiding vertelde in de les: ‘Als mensen onder druk staan, worden ze een karikatuur van zichzelf’.
Het is dus goed je te realiseren, dat wanneer jij al langere tijd stress ervaart en je onder druk staat, jij wellicht niet de leukste versie van jezelf bent. Waardoor jouw communicatie naar anderen toe niet overloopt van fijne energie. En hoe onbewust ook, een ander voelt dat.
Communicatie is praten, maar ook luisteren. Zenden maar ook ontvangen. Jouw uitstraling en jouw gebaren, de klank van jouw stem, de blik in jouw ogen. Het is allemaal energie, jouw energie!
Ik zie langzaam het besef bij mijn klant in haar gezichtsuitdrukking. En vertel haar dat mensen altijd reageren op elkaars gedrag en dat haar collega’s dus feilloos hebben opgemerkt dat ze niet lekker in haar vel zit. Haar maar even met rust hebben gelaten, want maar niet te veel tegen zeggen. We spreken af, om hier samen in deze sessie mee aan het werk te gaan.
Natuurlijk was het zoveel fijner geweest, als er in haar team ruimte was geweest om oprecht met elkaar in gesprek te gaan. Ook al is dat eng en wil je brein dat ’t liefst vermijden, want gedoe! Nu ontstond er groter gedoe, overprikkelde collega’s en écht met elkaar praten over wat ze dwars zat, ging via de leidinggevende.
Over elkaar praten creëert naar mijn mening per definitie onveiligheid. Een brein voelt een onveilige situatie altijd aan, maar bewust kan je dat vaak niet benoemen. En dan beland je als je het niet uitkijkt in de krabbenmand, waarin mensen elkaar het leven zuur maken in plaats van samen te werken. Wat een zonde van de energie.
Ik hoop met deze mail jouw bewustzijn aan te wakkeren, ben jij bewust hoe jij communiceert? Is dat positief of negatief, praat je met anderen of soms toch over anderen? Wat doet dat met jouw gevoel van veiligheid?
In al mijn jaren praktijkervaring heb ik geleerd dat verkeerde communicatie de oorzaak is van heel veel leed. Iets kleins wordt een drama, zo ontzettend jammer van al die energie. Om die reden heb ik er een module in mijn online training YOU© 2.0 Online aan gewijd. Broodnodig om vrede ook in jouw omgeving te bevorderen.
In deze decembermaand hoop ik oprecht dat mensen bewust communiceren, met elkaar verbinden. Saamhorigheid is zo’n groot goed, laten we het samen koesteren.
Ik ben benieuwd wat deze mail met je doet en als je wilt reageren, krijg je zeker antwoord. Soms duurt dat deze dagen wat langer, omdat de agenda vol zit. Maar je hoort me zeker!
Wens je een week vol bewustwording toe & warme groet,
Monique💚🌟