Over je nek van verantwoordelijkheid

Hormonen zijn een onderdeel van de overgang. Heel belangrijk, maar een onderdeel in het grote spel van transformatie. Een groot probleem is namelijk ook: Jouw draaglast.

‘Ik ben er zó klaar mee’. Een van de meest gehoorde zinnen van mijn klanten. De vrouwen die zich aanmelden omdat ze denken dat ze burn-out zijn. Overprikkeld van hun kruin tot hun kleine teen.

Drie pubers thuis. Een intensieve leidinggevende functie in een bedrijf waarin een reorganisatie gaande is. Een man die ook fulltime werkt. Een huishouden dat door moet draaien. Ouders die beiden meer zorg nodig hebben. Ze.bleef.rennen.

Als jij dit leest? Wat denk jij dan? Herken je het?

Ongemerkt zijn vrouwen veel gaan dragen. Op alle lagen. Vrouwelijke leiders hebben hard moeten werken om te komen waar ze nu staan. Verantwoordelijkheid is their middle name. Hun besluiten hebben effect op resultaten en geloof me, ze zijn er super alert op.

Vrouwelijke leiders zijn vaak aan het multitasken. Alles omhoog houden en jarenlang is dat ze goed gelukt. Totdat die hormonen in onbalans gaan. Wat feitelijk niet om je eierstokken gaat, maar om je brein.

Multitasken is niks minder dan snel schakelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft de mythe dat vrouwen daar heel goed in zijn in 2009 al doorgeprikt (Ophir, Nass & Wager, 2009). Dat multitasken levert tot 40% productiviteitsverlies op. Je presteert slechter op aandacht, geheugen én dat schakelen zelf tussen taken. Al denkt jouw brein dat het eigenlijk best goed gaat.

Genadeloos kickt de peri-menopauze in op juist dát systeem! Breinmist, dingen vergeten, je scherpte kwijtraken. Focus en concentratie die in no time verdwenen kunnen zijn. Alsof je op glad ijs moet lopen, dodelijk vermoeiend.

De prefrontale cortex, het gebied waarin je onder andere denken omzet in handelen is hier bij betrokken. Sterk fluctuerend oestrogeen beïnvloedt dit gebied enorm, net als je werkgeheugen. Goudeerlijk kan dit gebied het liefst één veeleisende taak tegelijk uitvoeren. In focus, waardoor ’t in 1x goed gaat en je resultaten boekt. Juist in dit gebied vinden tijdens je overgang grote veranderingen plaats.

Je oude management technieken, alles blijven dragen, overal verantwoordelijk voor zijn? Je verdraagt al die verantwoordelijkheid niet meer.

Ezels snappen dat van nature heel goed. Waarmee ik nooit iemand met een ezel wil vergelijken, maar ik vind ze a. echt té leuk en b. super slim en wijs! Dit is wat ik van ze leerde.

Als een ezel te zwaar beladen is, blijft ze stokstijf staan en weigert te bewegen. Hoe hard je ook trekt, duwt of roept: Ze komt pas in beweging als er iets van haar draaglast wordt afgehaald. Volautomatisch!

Dus lieve vrouw, als jij te zwaar beladen bent met verantwoordelijkheid? DAN MOET ER IETS AF! Ik zie zo vaak dat ze juist harder gaan trekken en werken, waardoor ze uiteindelijk door hun benen zakken en niks meer kunnen.

Dat kost vrouwen veel. Ze willen niet uitvallen, een knik in hun carrière hebben of als zwak worden afgedaan. Om nog maar niet te spreken van het missen van verdiencapaciteit. Langdurig uitvallen staat slecht op je CV, je wilt er geen onverklaarbaar gat in hebben. Als vrouwelijke ondernemer kan je ’t je al helemaal niet permitteren om uit te vallen, niet werken is ook geen inkomen dus ga je door.


En wij maar denken dat ezels koppig zijn. Ik vind ze wijs, omdat ze niet over hun grenzen gaan. Wat heb jij nodig om die grenzen te herkennen en ze vooral stevig neer te zetten? Als je daar mijn hulp bij kan gebruiken, mail me dan. Ik wil niks liever dan dat jij winnaar bent in jouw leven lieve vrouw.

Wens je een wondervol mooie week toe,  warme groet,

Monique🤍🌟